Njuter...

Njuter av min semester och faktum att jag nu är klar med min klädkammare! det blev en hel del vändor till Stadsmissionen, tur att den finns i närheten. Nästa projekt är mitt lilla kontor (5 kvm) så det är av yttersta vikt att det är städat där.... så att jag kan jobba hela hösten, vintern och våren... Nån gång ska det bli superfint här. Just beställt denna bok:

..... som premie ihopa med månadens bok, som är: Håkan Nesser's - Makarna på Carmine Street

För några veckor sedan, när brorsan var på besök, flyttade vi på packlådorna i mellanhallen, (dom har stått där i 4 år, packlådorna alltså!!) . Vi köpte tre Billy bokhyllor, installerade halogen lampor och glas hyllor på de första två hyllplanen (finns en del glas saker där nu) - och vips blev det jätte fint i hallen. Längst ner, på de resterande fyra hyllorna x 3 = 12 hyllor, fick alla böcker plats som legat i högar här. Nu ska jag hålla i plånboken och inte köpa en massa böcker - jag har ju inte läst 1/3 av dom jag har, märkte jag när jag satte in dom i hyllan!!! - ok,  efter att Håkan's senaste anländer i brevlådan nästa månad... har sparat en plats till den, sedan är det knökafullt i bokhyllan! Så här ser hallen ut :)



Nästa projekt förutom kontoret, blir att gå igenom alla mina CD skivor och ladda upp dem som MP3 på en Ipod, träffade ngn som sa att det var möjligt, men vet inte hur... men det går säkert. Synd att man inte kan ladda ner alla VHS filmer som man har.... dom är ju bara att skänka bort - eller vet ngn hur man kan spara dom. Vilken "manick" ska man då ha?

120 GB - räcker det till filmer, musik och bilder? Det står så i beskrivningen i alla fall....Min externa HD tar 500 GB... men är inte lika snygg, och jag kan inte koppla hörlurar till den heller :( Så om jag köper en Ipod, vad ska jag göra med min externa HD (Lacie) - kanske bara ha jobb på den - så kan jag använda Ipod:n till att lyssna på Buddha Bar (har alla de 6 första utgåvorna) de 7 minuterna jag har till jobbet! Innan jag fått in hörlurarna i öronen, är jag framme vid Slussen där jag måste byta tåg.... och ja, jag vet inte om jag kommer att ha användning för en Ipod annat än som " a storage device". Kanske den är bra att ha senare i livet på äldre boendet - häftigt att lyssna på Buddha Bar då!!... men bara 120GB, då blir man kanske utskrattad!

För att inte verka extreme.... men jag måste berätta, på Kjell & Company säljer dom en maskin där man kan scanna in alla sina "negativ" - och jag har ändå tänkt att scanna in alla foton som jag har, och spara ner på en extern HD, men kommer nog aldrig att ha tid, om jag inte bryter benet ordentligt och har gips i typ 6 månader.... köpte en scanner för 3 månader sedan, och den väntar fortfarande på att scanna foton.

negativscannern

Snabb
Montera dia, färg- eller svartvita negativ i hållaren, för in hållaren i skannern till önskad bild och tryck på skannerknappen. Efter en sekund ligger bilden i programmet. Om flera bilder skannas läggs dom på rad i väntan på att bli sparade, man behöver alltså inte spara efter varje skanning vilket gör arbetet snabbt och effektivt.

Lättanvänd
Skannern levereras med lättanvänd mjukvara för WinXP/Vista. Bildtekniska justeringar som färgkorrigering och exponering sköts automatiskt. Om bilderna blivit felvända i hållaren måste de inte skannas på nytt utan kan roteras och spegelvändas med enkelt klick i programmet innan de sparas.

Kompakt design
Skannerns mått är bara 82x86x152 mm och ger därför mer plats på skrivbordet för negativfickor och dia-magasin.

Drivs från USB
Ingen extra strömförsörjning behövs eftersom skannern drivs från datorn genom medföljande USB-kabel.

Specifikationer
Bildsensor: 1/1.8", 5 Megapixel CMOS-sensor. (1800 dpi, 3600 dpi interpolerat). 30 bitars färgdjup. Lins: F2,0, 4 lins glas, fixfokus. Vikt: 580 gram. Levereras med programvara, manual på svenska, hållare för dia, hållare för filmnegativ, USB-kabel samt specialborste för rengöring av skannern.
Upplösning vid icke-interpolerade bilder: 2592x1680px. Kräver USB 2.0

__________________

Idéen med "ALLA DESSA PRYLAR"  är att snart tillhöra dom som hängett sig åt "compact living" - men det blir kanske svårt när man bor på 98 kvm - det kan t o m eka om jag skulle hinna så långt som jag tänkt, eller så säljer jag och flyttar in i en tvåa i centrala stan - ja planerna är många - oftast blir det inget, men drömma är alltid kul!

Kommentarer
Postat av: IRINI

ME LIKE SCANNERN!!! GRYYYYYYYYM!!!

2009-07-29 @ 23:14:40
URL: http://www.metrobloggen.se/irini

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0