Helgen med familjen...

Visiten var kort men vi hann med en hel del... så detta kan bli ett långt inlägg. Nu när dom har åkt är det ju sååå TOMT här, så det passar jätte bra att minnas tillbaka och lägga upp lite bilder från vistelsen.

Jag kanske ska börja med att berätta att vi är en ganska "färggrann" familj!



Brorsans barn, från vänster: Beatrice, Jonathan och Michaela (16, 18 och 14). Hemma går dom under benämningen "tricoloren" (ni vet frankrike's flagga) - men idag kom vi på att de faktiskt också kan kalla sig "the star spangled banner" (USA's flagga, för er som inte vet det). Vi vet hur som helst att vad dom än kallar sig - så är dom VÅR flagga!





På lördagen strosade vi mest på stan - tjejerna var intresserade av second hand affärer,  vi hittade den största och mest välsorterade second hand butiken vi någonsin sett !! BEYOND RETRO heter den, och har lyx plagg i jämnförelse med myrorna och stadsmissionen, dessutom till mycket överkomliga priser. För mig var det något som liknade en botanisk trädgård i att minnas mönster, trender, plagg osv från "a time gone by" - hittade flera plagg där som jag sjäv haft i min garderob at some time or other.... Vad tycks om denna dröm för 279:-



Michaela var så nöjd att hon kollade in kvällens film (Madagaskar I) i den och hon hade helst velat sova i den med!

Alla hade vi saker som vi ville hinna med denna dag. Beatrice ville köpa böcker, begagnade skivor och tidningar av Bowie, Iggy Pop, Gun's 'n Roses etc, så då vallfärdade vi först till tunneln under Slussen - till en mycket välsorterad affär, med en mycket sympatisk och kunnig ägare. Bea kom ut med en tung påse som inte kostat multum - och jag, som inte hade en tanke på att köpa något alls när jag kom dit, gick därifrån med Madagaskar 1 och 2 på DVD.

Därefter hamnade vi på pocketshop på plattan! Där pågick Ung08...men vi hade brist på tid snarare än intresse. Jag ville köpa Alex Schulmans bok "Skynda dig att älska" - men istället blev det "Väninnan" skriven av en nära vän till Anna Lindh. Varför köpte jag den och inte Alex bok, jo, den fanns i pocket och Alex bok kostade 198: på Åhléns - jag har ju lovat att inte spendera så mycket pengar på böcker framöver och framförallt läsa dom jag redan har hemma, så detta blev en sorts mellanväg. Jag skulle dock inte bli förvånad om jag åker in till Åhléns på väg hem från jobbet imorgon och köper Alex bok andå....alla har vi våra laster, böcker är ett bland många av mina laster!

 och  av storleken på bilden kan Ni kanske lista ut vilken bok jag helst vill läsa just nu!

Dagen gick alldeles för fort, tjejerna hann inte upp till Shock som ligger långt upp på Drottninggatan (där man köper den blåa hårfärgen t ex) och brorsan hann inte till hötorgshallen innan dom stängde för att köpa sina Goji beans och Inca bär, och jag hann inte köpa en billig bukett liljor på torget heller :(

På väg hem passerade vi Indiska, och där hittade jag ett sängöverkast  och snygga kuddar som jag bara inte kunde motstå!! Nästa stop blev Body Shop - vi gick inte in, utan vad som fångande min uppmärksamhet var en livslevande tjej tjej som satt i skyltfönstret  med en skylt och en frånvarande blick i fjärran (syns inte så bra på fotot, men det står: INTE TILL SALU)  och är Body Shop's senaste kampanj som handlar om "STOP för sex trafficking of children & young people".  



Visste Ni att:

1. Trafficking är världens just nu tredje största och snabbaste växande kriminella industri.

2. Varje år beräknas minst 1.2 miljoner barn bli utnyttjade i den globala kommersiella sexhandeln. Men mörkertalen är stora i den här ljusskygga verksamheten och man misstänker att den verkliga siffran kan vara ännu högre.

3. Undersökningar visar att trafficking oftast sker för sexuella ändamål.

4. Trafficking finns överallt i hela världen. Det är inte något som bara finns i fattiga länder, DET FINNS HÄR!!!

Barnens framtid ligger i våra händer! Läs mer  ECPAT, och  här.

Kvällen tillbringades i soffan med Madagaskar I, samt en dignande skål med godis (tack Jan för "sockerbitarna") och ett antal glas rött vin. När klockan klämtade insåg vi att det kurrade i magen - så det blev varma mackor, tillsammans med salleden från igår och min "goa" hemlagade salladsdressing.... sedan skyndade vi i säng... det skulle hinnas med en hel del innan hemfärd på söndag och klockan ställdes på 08.30 med sickte på att lämna hemmet 10.30.



 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0